MIR-TUS IRODALMI FOLYÓIRAT 2021. október 1.



MIR-TUS IRODALMI FOLYÓIRAT 

2021. október 1.



VERS ‐ ELSŐ KÖZLÉS 





ZAKAR MÓNIKA 






Emlékszem a jövőre



Mit hoz az élet? Ki tudhatja...

Napfényt-e, vagy gyalázatot,

fakuló emlék-képeket csak, 

hol az ember anyázhatott.



Fakuló emlék-képeket csak...

Hol volt mindenünk és semmi,

és zsörtölődtünk naphosszakat,

pedig mindig volt mit enni.



És zsörtölődtünk naphosszakat...

Mert a politika ámít!

Mert megvetnek! Mindent eladnak!

Ezeknek semmi sem számít!



Mert megvetnek! Mindent eladnak... 

A kalmár-világ régen rossz.

Bicska még nem nyílt ugyan zsebben,

s hiány volt a colt (az orosz).



Bicska még nem nyílt ugyan zsebben...

Türelmünk - hittük - végtelen.

S az Apokalipszis után - most -,

fáj ez a seb, de éktelen. 





R. HORVÁTH SÁNDOR 






kis éji kert



most hallgatom

most jól susog

a csend ahogy

épp rám zuhog 



kis éji kert

a csillagok

a hold is telt

és itt vagyok



és két karod

én ringatom

az udvarod

az illatom





FÁBIÁN FRANCISKA 






Remete lét



mint hegyvölgyi elvonult

szabad

rab vagyok

a faágak rezgésétől

nem tudok



elmenni innen

andalít

a remény.



állapot

de úgy unott



az alkalom

egyre távolabb

kőben érzek dallamot

dübörgése van

mélyebb

mint a szívverésnek



alhatok.



Nincs harcterem

nem léphetek



civódnék 

de nincs kivel

a változásért



tűrni kell.





MILLEI LAJOS   



                                          




Nem Alkuszom



Nekem nem kell olyan álom,

hol a felébredés reszket,

s féltő, koldus-konok kézzel

helyez sírba olyan percet,

amely élve jött világra,

de a nyakán hurok feszül,

és tátogó szemgödréből

pereg a könny kegyetlenül.



Nekem nem kell olyan élet,

hol a megélhetés rongyos,

s a kiélt, korgó gyomrú vágy,

az éhezés miatt csontos

lábával a remény hátát

tapossa meg hahotázva,

s kereszten vérző hitének,

ez utolsó vacsorája.



Nekem nem kell olyan világ,

hol a szemembe hazudnak,

s ha igaz fényeket látok,

legott átfestik hazugnak,

mert bárgyú, birka-bús szemmel

Te csak azt a színt láthatod,

mit az ecsetet fogó kéz,

neked színvakon álmodott.





KISS-TELEKI RITA 






Idáig jutottunk

 


Lehet, hogy menthetetlen.

Lehet ennyiben kellene maradni.

Behajthatatlan adósságok

és megannyi méltatlan körülmény.

Eszközeim meg alig.

Hát idáig jutottunk.

Az egész olyan, mint a fogínysorvadás,

alattomos, vissza sem fordítható.

És a szándékkal mi lesz,

ha azt is hagyjuk,

hogy ez így még jó, maradjon…

Csak ülünk a szájszaggal

és várjuk, hogy bennünk rohadjon.





MAJOR PETRA 






Négy Tanka




Versengő vekkerek


- Képzeld csak, pajtás,

én egyszer már kétséget

is ébresztettem!

- Az semmi, én egyszer már

félelmet is keltettem!



Egyensúly


Az élethez kell:

szív, ész, meg néha gyomor.

Egyensúlyozok

köztük én is. Hogy megy-e?

Több-kevesebb zsigerrel.



Hőhatás


Most, hogy itt az ősz,

hosszabban ölellek majd,

de jobb, ha tudod:

a hideg csak ürügye,

nem pedig oka ennek.



Kötődés


Mintha pókfonál

tartana össze minket

egy ideje már.

Én a fonalat féltem,

te csak magunkért aggódsz.





DOBROSI ANDREA 






A lélek 



A lélek egy bolygó,

felfedezhetetlenen.

Rózsák nyílnak rajta,

és megszúrnak csendben,

vagy szirmaik szórnak

fenséges illatot,

fényévek sugara

csak őrajtuk ragyog. 



A lélek egy létra,

hogy bejárd fokait.

Tetszés szerint léphetsz,

hiszen benned lakik,

néha egy kunyhóban,

vagy palotában is,

mindig igazat szól,

ha hallgat se hamis. 



A lélek a kerted,

csak te ápolhatod.

Ha gaz nőne benne,

az tőled lesz halott,

ahogy élni vágyhat

és táncra perdülhet

egy egész virághad. 



A lélek a dalod,

mi általad csendül,

s ha elhal, általad

zúg őrizetlenül.

Szívedből a dallam

csenghet mindenkinek,

a kérdés, ki hallja

meg legszebb éneked?





PELESZ ALEXANDRA 






Mennyei seregem



Inkább a csend

mint holmi felszínes zaj.

Inkább a szív

mint ezernyi szó.

Inkább az igaz

mint bármennyi álszent

oltáron porladó 

álmokfutó.



Inkább a senki

mint megannyi bántó

cafatra szaggató

szívtelenség!

Inkább a semmi

mint halomban álljon

az üresen tátongó

lelketlen ész.



Inkább csak néhány,

csak kevés, de élő!

Lelkemhez simuló

Anya-erő…

Testében hordott

most lelkében ringat,

családot sző körém

s benne még Ő

is megtalált engem!

Átlát a húson,

sejteken, szöveten,

burkon is túl…

Nem kell már senki,

hisz mindenem itt van!

Mennyei seregem 

körém borul…





KAPOCSI ANNAMÁRIA 






Az elmúlás kosarába

 


Hiába vagy.

Létezéseden az idő táncot jár,

homokot tipor a szádba - szürke gyom,

porondízű alabástrom.

 


Rág az idő, növeszt és elereszt,

mint por az utcán,

szaladnak a napok,

egy kupica kupac a lábad nyomán.

 


Cserfes, no persze elterel feszt

figyelned nem kell és nem lehet,

mily finom és csöndes, és szép

no meg rendes, hogy nehogy észrevedd:

 


Terít, megterít rajtad, mit úgy szeretsz,

hogy élni is megtanít - igaz, de Te sietsz,

ma még kapkodva, mit rég finomkodva

tettél óvatosan, ma lazán gyorsan, s nem enged.

 


Lámpást farag (belőled) és te még mindig védenéd?

mindhiába, halálig koccintsunk hát a reményért,

még mindig hiszi önmagát ez új ma?

Dehogy, csak az idő elfedi.

 


Fonok tovább, amíg az út,

poros nyomomba magát engedi.

 




HORVÁTH-TÓTH ÉVA 






Szilánkok



Megint szilánkokra pattant

néhány érzés és a tegnap,

földre hulltak mind a szavak,

fényes kis lélek-bogarak,



törött szárnyuk feslett fénye

vergődött, s a dühös élek

szívbe szúrtak, folyt a méreg

meg a könnyek. Gyenge érvek.



Vérző ujjal ragasztgatom,

az újra széthullt tegnapot,

már nem fáj... majd lesz "jól vagyok",

mert megszokom a vérszagot.



Most menj, én már itt maradok.

Nem ragasztok több darabot.

Kinyitottam az ablakom.

Látod? Hullnak a csillagok...





MAGLAI BARNABÁS 






Olyan szép...



Olyan szép lenne segíteni a csendet

Jó lenne nem keresőnek hanem keresettnek

Vízben térdig hogy ne térdepeljek

Búcsúzó rossz imák kacsintnak engedelmet



Tagadni mire nincs is szükség

Tág szemekkel nézzenek szürkék

Nem csoda ha kérek bocsánatot

Sebzett a ma betört egy Ablakot



Szilánkos udvar jéggel teli

Hiábagyufát kergetek zsebben

Ne cigarettát percet gyújtsatok

Ebben a sebített csendben





OROSZVÁRI KATALIN






Képzelem



Csak jövök és megyek.

Van kocsi, ház, hitel.

Pörgetem életem.

Társ is van, akivel

fut még a szekerem.

Negyvenen túl talán

néha azt képzelem

mégis, bár hajtaná

vad sorsom másfele

életem kerekét,

s nem vinne mindent el 

az érzelmi letét.



Talán csak képzelem.

A kocsi még gurul.

Magamért élhetek,

remélem igazul.

Nincs bennem félelem 

semmitől egészen.

Halál se rettent meg,

inkább csak mást féltek,

azt, akit szeretek.

S ha gurul, volánnál

talán én ülhetek.

A sors nyújt be számlát...



S az úgy vág most mellbe, 

túl erős sokként ér.

Haza így vezetek

reszketőn. Kimérték

ezt nekem? Véletlent

nem hittem sohasem.

Mégis úgy képzelem,

megírva odafent

ilyen csak nem lehet?

Egy rutin semmiség...

Görcs húzza kezemet:

megmarkolt kézifék.



Kihagy a lélegzet,

tekerem a kormányt,

tükrömben figyelem,

keresem a rontást,

hol máskor sminkelek.

Bőrömbe szív szánt most

lecsorgó könnyeket.

Nyomot hagy, úgy vádol:

elhagytam lelkemet.

Képzelem ezt is csak.

Tudattal elrejtem, 

azt, ami kisiklat.



Üvölthet a zene,

elnyomni nem tudja.

Kevésbé érezzek?

Szívemet becsukjam?

Nem érzem testemet...

tudom, hogy butaság,

innen is felkelek.

Megvívom a csatát.

Félelmem képzelem,

mert beteg nem vagyok,

hála az Istennek.

Maradok utasom.





TOTH ENIKŐ 






Vigyázd melegét



Vigyázd szívedben

a nyár melegét,

hisz jön az ősz

látod, hogyan festi

dér ecsettel

a fák zöld levelét?

Sárgára, vörösre színezi

mígnem barnára aszalva

lehull a lombruha,

s mezítelen marad

míg rákerül az ünnepi csuha.

De addig reggelente

ködfátyol borul a fákra,

harmat csillogása

reszketve hullik

a csupasz ágra.

Lassan minden levél

avarrá csendesül,

őrizd hát a nyár melegét,

hideg napokra, ott belül.

Mikor a nyirkos szél

elfújja Napnak sugarát,

öleld magadhoz,

a lét, vacogó fiát!





TÓTH ANDREA ~ REA






Arckép



Megálmodtam színét életemnek,

alvó szemeimből csordult a fény,

és beleborzongtam az ébredésbe,

amint a nap pőre vállamhoz ért.



Már a saját árnyékomért nyúltam;

- ne érezzem azt a tompa kínt-

ahogy a hideg lepedő aszott

testemből izzó lángcsóvát hasít.



Végtelen harc a rab napokkal, 

számban elázott pokol émelyít,

‌meztelen hánykolódom csatokkal,

összecsomósodnak könnyeim.



Mert mit is kezdjen a létezéssel,

kit elítélt a lárvaarcú gén, kinek 

a pusztulás csavarodik bokáján,

s még így dobják farkasok közé…




ANDRÁSSY RÉKA 






Ki lopja át az álmokat



Hitem ha végleg elkopott

ki hódít szirtet, hegyfokot?

Vágyat ki fest a valóságra?

Ki öleli meg azt aki árva?

Kék hajnal tisztaságát nevetve

ki fújja majd porlepte kövekre?

Ki őriz régen feledett

utcákat, néma tereket?

S üres lelkem kicsoda fogja

akarni, ha lettem a semmi foglya?

Hitem ha végleg elkopott,

ki épít romokra templomot?

S ki lopja bátran újra

álmait a poklon is túlra!



*A vers Nagy László: Ki viszi át a szerelmet című versének átirata 





GYENGE ILDIKÓ 






Amíg élek



Vén diófa alatt, 

fáradtan koppan a gondolat,

száraz levélként avarban

az elszállt évek kupacban.

Ha azt mondod ősz,

évszakra gondolsz, 

pedig  tincseimet

ezzel színre bontod.

A sarok mögül sandít a nyár,

szikkadtan reccsen a kukorica szár.

Szemem  eleget sírt, de most

jobban fáj, mikor már sírni sem bír.

Zörgök, zizegek én is, mint a falevél,

s engem is lassan felkap az őszi szél.

Nem bánom, hagyom, dobáljon!

Nincs nekem már maradásom.

A csend és én, két jó barát,

a padon ülünk, hallgatva a nyugalom zaját.

Évek s évszakok-sunyi alakok,

kerülgetik némán azt a padot.

Csak egy gondolat csüng a fán,

sem őszi szél, sem téli hó,

elfújni, takarni nem tudja ám!

De a lelkem, a lelkem tavaszi madár,

a kapuban röpködve Téged vár.





LOVAS ZSUZSANNA LUX 






Megfogom kezed



Add nekem a bőröd illatát,

Lépteidnek halkuló zaját,

Mosolyodban rejtett hitedet,

Végtelenbe futó reménységedet!

Állj mellém, ha arcom lángban ég! 

Állj mellém, ha a forgószél mesél! 

Ha senki nem érti - s tán te sem érted meg,

Csak állj mellém és soha ne kérdezz! 

S ha könnyeimtől ázott ingben állsz,

Te sose vádolj és soha ne láss mást...

Csak némán állj, mert majd megérkezem...



... S akkor lágyan megfogom kezed...





VERNYIK LÁSZLÓ 






Őszi nekrológ



Nem várom el a nyár kis lepkéitől,

hogy füvek szagával balzsamozzanak.

A felhőt sem faggatom, vajon kitől

kell óvni a fényt, ha árnyak botlanak.



Nem építek csontokból templomot, se

az éjszakáidnak katedrálisát.

És nem gyújtom fel múltamban e monstre

ateizmusnak bűn-sebzett angyalát.



Csak idecitálom cihában a szót,

mely emberszívben értelemre lel,

és nem tagadja az egyetlen valót,

bár inkvizítorának némán megfelel.



Nem ítélek meg semmi bűnt, se tettet.

De a gyilkos kezén a vérre mutatok!

Költő vagyok, így nem döntök helyetted,

s neked kell tudnod, hogy hová juthatok!



Én körbe hordom az írás véres kardját!

...Nevemre veszem  a múlás lányait!

S ha rossz szívemet már angyalok tartják,

tudni fogod majd, hogy én is jártam itt!






VASKÓ ÁGI 






Csillagszemű 



Anya, Apa figyeljetek,

megtanultam játszani,

csillagszemű fiatoknak

kinőttek a szárnyai.



Anya nézzed, bújócskázom,

kiscsikóként szaladok.

Dobj fel Apa! Dobj magasra,

s én az égre kacagok!





ÉLES ANETT 






Ősszel



Csillagó tóban úgy csobban az élet,

és hullámot borzol a vízre a szél,

ezernyi emlék, a parton kísértet

már csak a vén nyár, s a múltról mesél.



Halmokban  gyűlnek a színes képek,

az idő megsárgult, és szél zeng a fán, 

bíborra váltott vagy vörösre érett

a nap üde csókja a lombkoronán.



Apró kis csónak, egy sápadt levélke, 

szép álmokat ringat a tócsa tükrén.

Élni, maradni, nem meghalni kéne, 

de alkony után vár majd újra a fény! 



Ballag az ősz is, nyomában megreccsen, 

feljajdulva zördül a száraz avar;

múlik az élet, egy új fejezetre 

készülök csendben, s a tél betakar.





MOLNÁR GÁL IRÉN 






Zuzmara- Pengén



szívemben erdő

s benne emléked

tört szárnyú madár,

tollát hullatja,

már éneke sincs,

csak ül gubbasztva,

szerelme volt a Nyár...

 


csak ül gubbasztva

s nézi amint száll,

sötét árnyakat

őszi szél cibál...

 


zuzmara-pengén

feledés árnya

táncot jár zordan,

karmában szened,

emlékkatlan hűl,

madár bont fészket

erdőmre köd ül...





GÁLL JÚLIA 






Így utólag...



tudom, hogy hívtál azon az estén

mikor már elmentek mind a fecskék

virágok kókadoztak, régen volt eső

lelkemet kikezdte a múló idő



láttam, hogy a fa koronája hull

a föld alatta színesbe borul

nap későn kel hosszú az éjszaka

a vágy elcsendesül, nincs több csoda



tudom, hogy hívtál azon az estén 

de maradtam a megszokás keblén

szerelem fájáról már hullik a lomb

tudom a szívem egy kicsit bolond





KETYKÓ ISTVÁN 






csak mégse fájna úgy ez a nyár-elmúlás

        


elsuhant ez a nyár is akár a sok papírrepülő szülőfalum templomtornyából

még vissza-visszahívnak gyermekkorom patakjai októberi pitypangok szállnak arcomra

széna és szalmakazlak bujdokolnak bennem beleőszülök lassan a télbe

miért van bennem ez a fájó nyár-elmúlás hiszen oly szép a sok lehulló mogyorófalevél

a diófa  cseresznyefa körtefa már nudistának képzeli magát

takarják meztelen testüket a hajnalok bár a fügefán még akad néhány

ökörnyálak húzódnak szememre kutyám frissen oltva hever a pad alatt

hitvesem reggel lektorálta új versem lassan jöttét várom lógnak vágyaim a kapukilincsen

csak mégse fájna úgy ez a nyár-elmúlás lehet hogy boldogabb lennék a régi gyermekkorban

de beleőszülök lassan a télbe érzem jönnek majd hosszú menetelések fázós nappalok

akár a Golgotán a három kereszt fájni fog valakinek majd a hiányom érzem 

csak én menjek el előbb szenvedés kín nélkül mert nem tudnám elviselni az egyedüllétet

tudom nem kívánságműsor az elmúlás akár a születés sem

mégis imáimban mindig kérem az Urat én menjek el előbb szenvedés kín nélkül

feketerigók dala cinegék éneke vörösbegyek barázdabillegetők kísérjenek hosszú utamon

s ha megérkezem- remélem- az öröklétbe fentről láthassam még sokáig kedvesem arcát

csak ezt kívánom semmi mást


                                                                                                                       



NOVELLA - ELSŐ KÖZLÉS 





SZILÁGYI FERENC HUBART 






Csalfa Rómeó



Rómeó gondokba merülve ült Verona árnyas közparkjában egy pad háttámlájának élén, bakancsos lábait az ülőkén nyugtatva. Mivel elfogyott a füves cigarettája, amit Mercutio szerzett be neki havi rendszerességgel, egykedvűen köpködte a szotyola héját a pad elé, és közben a semmibe bámult. Barátját várta most is, aki Isten tudja, milyen okból már régóta késett a cuccal. Ha nem jön ma sem, nem vár rá többé. Kénytelen lesz elmenni a nyeszlett Capulet-lány születésnapi partiára, mert nincs jobb ötlete, hogy hol és hogyan tudna összejönni újonnan kiszemelt nagy ideáljával, a feszes fenekű Tybalttal. 

Évek óta Mercutióval élt, aki nemcsak jó hús volt, de anyaggal is rendszeresen ellátta.  Ám szíve választottja egy ideje teljesen felszívódott, talán már mást szeret, azért bujkál előle. De Tybaltnak is megvannak a kapcsolatai a dílerrel, persze, szigorúan üzleti alapon – legalábbis reméli. És majdnem olyan jó hús, mint Mercutio, csak ne lenne közeli rokonságban azzal a kis taknyossal, aki rendszeresen lesi őt az ablakból, és néha a loggiára is kimerészkedik, onnan bámulja, mint borjú az új kaput! 

 Már lassan bealkonyodott, és Mercutio sehol!  „Lópikula a seggébe!”, morogta Rómeó bosszúsan. Azért is elmegyek arra a bulira, és az ujjam köré tekerem Tybaltot, akár olyan áron is, hogy meg kell táncoltatnom az unokahúgát. Isten uccse, még egy nyálas puszit is kibírok, ha nagyon muszáj. 

És elérkezett a nagy nap. Rómeó úgy vegyült el a Capulet-barátok táborában, mintha mindig is közéjük tartozott volna. Egy régi családi affér miatt nem igazán kedvelte őt a csitri rokonsága, sokan nem is igen értették, hogyan merészelte odatolni a mocskos pofáját egy Montague, de azért bölcsen megtűrték, mint tősgyökeres, vagyonos veronai család sarját, de főleg azért, mert Júlia – ó, Egek! – kitüntette figyelemével. Ő viszont csak a Tybalt tekintetét kereste, és remélte, hogy már a parti elején sikerül elnyernie az aranyifjú szimpátiáját. Az azonban le se szarta őt.  Sőt, amikor észrevette, hogy a Montague fiú nyálcsorgatva figyeli, elhúzta a száját és gúnyos mosollyal nagyot sercintett irányába. 

Rómeó egója kissé megingott, de keményen uralkodott magán, és undorral bár, de felkérte táncolni az ünnepelt lányt, gondolva, hogy általa majd valahogy csak közelebb férkőzhet Tybalt szívéhez. Az viszont továbbra sem törődött vele, sőt, búcsúzáskor megvető pillantással taszította el a Rómeó feléje nyújtott kezét. 

A csalódott fiú magába roskadva távozott a Capulet-házból. Annyira elkeseredett, hogy elhatározta, véget vet az életének, hiszen nemcsak Mercutio kegyeit vesztette el, de nem sikerült beférkőznie a Tybaltéba sem.  Másnap még a reggeli órákban bement a gazdaboltba és vásárolt egy nagy adag patkánymérget. Bezárkózott a szobájába, hogy senki se zavarhassa utolsó órájában. Már ki is bontotta a gyilkos szert, amikor valaki kétségbeesetten megverte az ablakát. Kilesett. Mercutio volt az, csapzott hajjal, feldúlt tekintettel. Résnyire nyitotta az alakot.  

–Mi van? – kérdezte blazírt pofával. 

– Összeszólalkoztam Tybalttal, aki tőrt rántott és rám támadt – lihegte, miközben melléből feketén bugyogott a vér. Rómeó kifutott hozzá, hogy betámogassa és bekötözze a sebét, de az holtan rogyott össze a villa ajtaja előtt. 

– Ó, a hülye állat! – sziszegte a fogai között Rómeó, és tőre után kapott. Meg sem állt a Tybalték villájáig. Kirángatta a fiút a kertbe, és kegyetlenül elvágta a torkát. 



Egy hét se telt el a két ifjú életet követelő véres nap után, Rómeó titokban találkát beszélt meg Júliával.





TISZAÚJHELYI ANNA NOA






A rántotta



Hatalmas, ütött-kopott, háborúk nyomától feszengő ház állt a körúton. Anyám apja szigorú ember lévén megkövetelte a pontosságot.

Nagyapám kemény, de igazságos atmoszférája hol megtört, hol ellágyított.

Nem voltam jó alapanyag, nem szerettem az iskolát, tanulni még inkább nem.

Volt egy egyezség anyámmal.

Minden nap iskola után mentem matekozni nagyapához.

Félelmetesen magas ház volt és annak is a 3. emeletén lakott nagyapám egy udvari lakásban.

Szerény háború előtti bútorokkal berendezett nagy szoba, abból egy homályba vesző alkóv nyílt.

Kényelmetlen ágy rugós matracai közt tűnt el a testem, ha elfáradtam.



Mindennek a régi szedettvedettségnek ellenére volt valami, amit máshol nem kaptam.

Kimentem a konyhába, aminek ablakai egy tűzfalra néztek, a fénynek esélye nem volt beférkőzni  a lakásba.

Leültem egy recsegő, karfás székre,  bordó bársony belsejének redőit ma is érzem a tenyeremben.

Vártam, s néztem azt a szertartást, aminek nap, mint nap részese voltam.

Ami ha eszembe jut, könnyezik a lelkem.

Letett elém egy  üres tányért és   mellé egy  szalvétát hajtogatott.

Azután egy régi vas serpenyőt vett elő alulról és a hűtőből  egy kevés disznózsírt halászott ki.

Meggyújtotta az ócska gáztűzhelyen a rózsát  és rátette a serpenyőt.

Lassan előkerült a vágódeszka, a paprika, a hagyma, a szalonna és a tojás.

Mindez olyan egyszerűnek, megszokottnak és unalmasnak tűnhet, de nekem nem volt az.

Hallgattam, ahogy pattog a zsír a tűz felett, ahogy a szalonnából kis kockákat vág és a zsírra téve  sercegni kezdett.

Átüvegesedett szalonnadarabok illata férkőzött az orromon át a lelkembe.

Néztem, ahogy a hagymát fegyelmezett, precíz módon  felkarikázza, a paprikát szeletekre vágja, és ahogy mindezt a szalonnák tetejére teszi.

Kevergette egy darabig és közben a tojásokat - szám szerint hármat -, egy tányérban egy villával felverte.

Miután minden összeért, beletette a tojást is az ódon, hosszúnyelű  serpenyőbe és vártuk, készüljön el a csodám.



Odalépett a kopott vajszínű kredenchez, s az egyik fiókjából  egy kilós fehér kenyeret vett elő,  hasához szorította, majd egy késsel szelt belőle egy nagy karéjjal.

Sosem értettem ezt a fajta magabiztosságot. Sosem vágta meg magát.

Vidéki ember, egyszerű élettel. Ő volt a nagyapám.

Az Üllői úti.

Amikor megsült a rántotta, odahozta a serpenyőt, a tányéromba tette  és leült velem szemben.

Csendben nézett, egy szót sem szólt.

Remélem, tudta, hogy mindez tökéletes.

... én tudtam..és azt is,  hogy ha ez eltűnik, valami fontos tűnik el örökre.





BARÁTH ZOLTÁN 






Stella


    Nem tudom, mi lett végül a gond. Pedig olyan jól indult minden. Talán túl sokan voltunk túl kevés emlőre! Talán nem voltam elég harcias megküzdeni az engem illető anyai emlőért, melyből a finom tejecske áradt! Idővel lemorzsolódtam, mint Kukorica Jancsi az iskolában. Gondot okozott, hogy a többiektől elválasztva, külön kellett táplálni. Nem értem meg a vesződséget. Ilyeneket hallottam. Ha nem is értettem az emberi szavakat, érezni éreztem a tartalmukat. Aztán valahogy csak megmaradtam. Még nevem sem volt. Nem adtak, gondolván, hátha elhullok majd, mint az erdei vadak. Akkor meg minek? Hiszen végül is csak egy kiskutya voltam. Abból is lány a nemem szerint. Gyengécskének tartottak a többiekhez képest. Miután visszatettek kísérletképpen az „enyéim” közé, már nem ismert meg a szagomról a saját anyám sem. A többi „testvérem” már nem volt igazából a testvérem. Egyre többször támadtak rám. Eleinte játékosan, aztán kezdtek nagyon eldurvulni. Kikellett emelni közülük! A „Gazdi” lemondott rólam végleg. Csak legyintett rám egy utolsót. Mit bánta Ő, mi lesz velem ezután. Rövidesen el is kerültem onnan. Egy szürke betonkockába tuszkoltak. Félelmemben és szívbéli fájdalmamban nap és éjhosszat vonyítottam végig. Hogy is ne kiabáltam volna! Hiányzott a „majdnem családom”, még ha kitagadtak is! Hiába figyelmeztettek a többiek a saját ketrecükből. „ – Altatás lesz a vége, Öcskös! Meglásd! Csendesülj!”


- Altatni kell! Ezt nem lehet kibírni! Egész éjjel csak ugat, meg vonyít! – mondta az Emberőr is. Erre megkérdeztem, a többiektől, mivel még számosan voltunk ott rajtam kívül is, hogy mi az az altatás. 


- Az a Kutya - Pokol. Oda, ha elvisznek, sosem térsz már vissza! – felelte végül egy kifehéredett szőrű Labrador. Másnap elvitték, és nem tért vissza. Pedig ő nem is kiabált, mint én. Onnantól befogtam a pofám és igyekeztem nagyon csendben maradni, nehogy én legyek a következő. De végül mégis rám virradt az a nap. Hallottam, de éreztem is. A következő én leszek, aki még orral előre megy ki innét, ám lábbal előre egy előre megásott gödörben végzi. Aztán napközben bejött két férfi. Az egyik a „Gondozó” volt, a másik egy „kívülről érkezett”, ahogy a többiek nevezték. Sétáltak ott a sorok között, míg végül elértek hozzám. A „kivülről érkezett” mondott valamit a „Gondnoknak”, akinek az arcán csalódás futott végig. 


- Tökéletesen jó lesz a bátyámnak! Örülni fog neki! Ugyanolyan bánatos a szeme, mint Sándornak, a testvéremnek! Elviszem! Majd megboldogítják egymást! 


   A mai napig nem tudom, mit higgyek! Láthatóan szeretnek, gondoskodnak rólam. De bennem maradt a félsz: „Vajon meddig lesz ez így? Nem merek még az „örökkében” hinni. Pedig még nevet is adtak: Stellának hívnak!   






HAIKU - ELSŐ KÖZLÉS 





BODA-KALMÁR BRIGITTA 





Nekem október

a kedvenc színem: mikor

a zöld, tűzpiros.


*


Rét selymén alszik

a nyár: rozsdás kabátba

bújnak a mezők.


*


Bizalmat adtam

hitelre, Te hűséggel

fizetted vissza.


*


Lelkemben őrzöm

ujjlenyomataidat

kedves "bűneink"


*


Mindenkinek van

egy soha meg nem történt

legszebb emléke.




SOMOGYI KLÁRA 





Hogy születtemben

őstengerként simogass

szerelem leszek.


*


Krémesen iszom

hajnali puha fénnyel

forrón és veled.


*


Poharam szélén

egy levél a számhoz ér

gyümölcsöt érez.


*


Ha álom vagy, én

akkor ébren álmodom -

álmom, Életem.


*


Ahogy halványul

a nap tüze - levelek

színesre égnek.


TABI KAZU 





újra és újra

elveszni a felhőkben

ez mire vágyom


*


múló nyár hevét

paplanomba gyűjtöttem

hűs éjszakára


*


eltűnt a Nap a

hegyek mögött ködbe bújt

- ég veled világ!


*


langymeleg éjjel

a Hold fényét ölelem

hideg párnádon


*


tegnap büszke fa

ma porrá hulló zsarát

a vörösfenyő




MIKÓ PÉTER 





szélecset pettyez –

színkavalkád-pillanat

faágtól földig


*


jelentést adunk

minden szónak mi igaz 

jelentés nélkül


*


százéves tölgyfa

törött ágán egy gerle

kilencvenre szállt


*


ősz gesztenyéje

héját nyitja rám tekint

szemed barnája


*


szivárványlélek –

más képen már másképpen

látja önmagát

MÉSZÁROSNÉ GÁRDOSI GABRIELLA 





mint perselybe a 

gazdag ejtette a nap 

földre aranyát


*


magány csöndjében 

egy cserebogár levél 

fonákjára ír


*


csorba bögrémhez 

gyermekként ragaszkodom 

emlékekkel telt


*


idős piktorként 

földre ejti ecsetjét 

ezerszínű ősz


*


felhődunyhából 

néha kidugja fejét 

álmos hold pislog




FITORI MELINDA 





erős fényeknél

önárnyékom kötelez

lakatnak ajtón


*


változó szelek

szaggatnak cafatra ha

ormon zászló vagy


*


réznyelvű harang

aranyszáját hallgatom

kigyúlt az égbolt


*


megcseppent felhő

esőfüggönyszálai

alig láthatók


*


kipótolható

hiányosságom veled

csak mindig szeress

VÁRHEGYI ISTVÁN 





tétova mondat

kicsúszott ajkaidon

vékony jégen jársz


*


régi remények

tovatűnő emléke

ábrándálmodó


*


félénk fényekben

nyugtalan nyomás alatt

bujdokol bénán


*


lépcsőfokonként

játszottad el bizalmam

csúcson vesztettél


*


öleld álmaid

ne engedd közel mások

áthallásait




BÖRZSÖNYI ERIKA 





Hideg most az éj

már csak emlék a múlt nyár,

a tücsökzenék


*


Falevél perdül,

avar illata árad

őszi reggelen


*


Száz galamb szállt fel

jöttömre, mind elrepült

szürke szárnyakon


*


Sárga levelek

csend, és béke a lelkemben:

szellő sem rezzen


*


Őszi fellegek,

szürke felhők során át

jő az alkonyat


SZAKÁLYNÉ NAGY IRÉN 





faleveleken 

csillogó csoda - cseppek

- mennyei Eső 


*


ami játék volt:

egy százszorszép szerelem -

szeret nem szeret  


*


porlepte polcon 

sorakoznak a könyvek -

régi Illatú 


*


Alföldi rónán

délibábos fényjáték:

- áhítatos csend


*


veled az élet

tanösvény - kéz a kézben 

rejtélyes sétaút -




BUDAY ANIKÓ 





Hold vonzza lelkünk

visz távoli világba

majd felébredünk


*


Kérlek Istenem

vidd üres szívemet töltsd

meg szeretettel


*


Rozsdás levélnek

dér csípte zöldes arcát 

zavartan pirul


*


Pirul az erdő

zabolátlan ősz vígan

kacsingat rá


*


Hideg a hajnal

csendesek a madarak

besurrant az ősz






APEVA - ELSŐ KÖZLÉS 






GANT ELIZABET



 



Én 

festem

jéghideg

álmom színét: 

búzavirágkék. 


*


A

fényed

osztható:

pipacspiros

érzés az őszben.


*


Az

élet

éjsötét

árnya követ, 

s kacsint a halál. 


*


Nyújtsd

kezed, 

hadd adjam 

alabástrom,

törékeny szívem.


*


Kis

hajót

ringatja

remény vizén

a hit s szeretet. 


GYEBROVSZKI ILONA



 



Azt

magunk

tudhatjuk

mi az amit,

nagyban játszhatunk.


*


Részt

adok

magamból

amit aztán,

vissza is várok.


*


Majd

mindig

múltbéli 

magyarázat,

mutat meg mindent.


*


Mi

titka

volna még,

bevonzani

az ihlet tüzét?


*


Egy

könnyű

felelet

adhatja meg,

most a jó választ.


EGERSZEGI ÉVI 






Zárt

terek

közt álmok

feszegetik

határaikat.


*


Vágy

csillog

szemedben,

Rád hunyom most

szemérmességem.


*


Két

csillag

összebújt,

siratnak egy

hullócsillagot.


*


Nem

tartok

igényt Rád,

mert szeretlek.

Ahogy nekünk jó.


*


Ha

jönnél,

várnálak.

Ha nem, a sors

kezében leszek.









(Szerk.: R. Horváth Sándor)


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések