MIR-TUS Irodalmi folyóirat 2023. április 1




MIR-TUS Irodalmi folyóirat 

2023. április 1.





VERS - ELSŐ KÖZLÉS 





KARÁCSONYI BEA






Hajnali kórkép



Megint pirkad. A hajnal álmos

csöndjében mosakszik a Nap,

álomparton egy hang átmos,

a robogó reggel villamos.



Gyárak felett kenyérillat,

mint árva cinke úgy repül,

horizontom még ólmot izzad,

lyukadó leple rám terül.



Hableányt fonnak fénypászmák,

úszik beton és a fák felett,

a munkások elveszett bárkák,

a világ lent légszennyezett.





VASKÓ ÁGI






Temetetlen



Háború dúlt kettőnk között,

hamis tükrünk kettétörött,

földre hullt.



Éles szavunk sebet ejtett,

szép szerelmünk széllel pergett,

elgurult.



Szilánk szúrta szívünk vérzik,

a megnyugvás látod,  késik.

Nincs tovább.



Harcot vesztve, elesetten,

földön fekszünk- temetetlen.

Rút halál.


2023. 03. 23.





H. GÁBOR ERZSÉBET 






Verset festek



Verset festek szép szavakkal,

tollam kecses mozdulattal

lejti táncát, gyúl a papír,

arcom dísze rózsa-nappír.



Ég a verssor, fény az útja,

pennám hegye lángra gyújtja,

szavak gyűlnek, dalra hívnak,

s véget vetnek minden kínnak.



Versem színes, mint egy festmény,

estharmat ül kinn az estén,

lázam könnyű szellő oltja,

mintha Múzsám csókja volna.



Béke száll meg, s hátradűlve,

félálomba szenderülve,

úgy dajkál a csend, a lágyság,

mint egy fájó szép imádság.





SZILÁGYI FERENC HUBART



 




Vidám rigmus túrázóknak



Száll az ének, lóg a ritmus,

ez lírai logaritmus.



Hosszú névsor, talmi lista,

a béna is alpinista,



féltucattól negyed százig

ma mindenki hegyet mászik.



Nem néz a szélkakas hátra,

előtte a Magastátra.



Nagy kihívás, fater, torna

felmászni a Matterhornra.



Nap tüzében ég a Fuji,

lejtmenetben fék a bugyi.



Nem nagy ügy a Machu Picchu,

ha felcipel Macsó Pityu.



Hogyha vágysz az Erebusra,

járműre szállj, de ne buszra!



Elfárad, ki vígan jár, ó,

kinyír a Kilimandzsáró.



Égi csúcsra nyomulunk ma,

jéggel vár a Csomolungma,



vagy más néven Mont Everest;

ha megfagysz, hát pont!  Nem ereszt,

s nincs tovább, se gond, se kereszt!





VINCZE ANDREA VICTÓRIA



 




Sakura dal



Hirtelen tavasz lebeg felém hajnalban, 

hiába maradtam az ágyban, 

a vágyam ébredni hív, 

az ablak előtt rózsaszín pompában virít

a cseresznyefa… 

Laza hullám a hajamban a szél, 

ősi tájakról mesél – amíg álmélkodom, 

arcomon lágy rózsát simogat szerelmesen

egy márciusi emlék, 

s kezemen szivárványt színez az ablak,

ahogy prizmaként megtöri a fényt.

Mint üres edényt a forrásvíz a hegyen, 

a színes percek 

úgy töltik meg a szívem a szobában, 

s a reggel 

édes illatában elbódulva indulok feléd.

Sóhajom – kívánság… 

hogy legyen több ilyen titkos ébredés, 

legyen szenvedés nélküli dallam a perc, 

s bármi történt, 

felejts el minden szürke álmot ami fájt, 

egyetlen nyíló virágot nézz meg 

és figyelj, 

ez a tavasz – ha nem hagyod,

s a virágzás bennünk sosem múlik el…





TÓTH ANDREA ~ REA






A part



Lábam előtt víz áll,

bele-bele nézek…

Arcom fénybe mártom,

a böjti szél eléget.



Csönd szorult a zárba,

az ajtó nyitva-tágra,

kint felejtett szavak

úsznak ládaszámra.



Bár feküdnék inkább

a szétporló kövön,

mint utolsó csepp az

esőfüggönyön.



Lennék a hegy az

íróasztalán,

tükör a magánya 

hátoldalán.



Most mesél a part,

a hajnal fölszakadt,

csak a hullámok várják,

hogy találkozzanak.





GYENGE ILDIKÓ 






Névtelen



Névtelen vagyok,

csendben hozzád simulok.

Kibontsz, mint ajándékot,

velem a pillanat örömét kapod.

Minden perc minden óra- csoda!

Ha az éj sötét, ha a nappal veled mostoha.

Leszek én neked, a fa ága,

melyre megpihenni jár lelked madárkája.

S leszel te izzó napon árnyék,

hol felforrt szívem pihenni áll meg.

A keresztem-mikor veled vagyok- leteszem. 

Te a tied-idáig vonszolod, s

az ajtónak támasztva-kívül hagyod.

Nincs nevünk, csak, tekintetünk

s egymás markába hazajár kezünk.

Névtelen a pillanat, 

mikor a fény a szememből kiárad. 

Ami van, csak a remegés, 

mikor két lélek összeér.

Jó volna mondani valamit,

de az óra a falon

bután szemedbe világít,

s míg gyöngyözik az ízed a számban, 

elillannak a szavak a mában. 

Nincs neve a csókodnak, szádnak, 

nincs jövője a mai imának. 

Névtelenek vagyunk, mint a csillagok, 

mégis, az éjszaka tőlünk ragyog.





OROSZVÁRI KATALIN 






éjfél



felhőfoszlányok

úsznak az égen

világítanak

fátyol-fehéren



átsejlenek az

éji sötéten

pislákolnak a

csillagok ébren



kacsintanak rám

talány-merészen

lehűt a távol

takart szemérem



ablakomon túl

vak Hold képében

tündüklő tükör

jövőmet kérdem



tegnapból riadt

reszketeg létem

rátalál a Nap

távoli fénnyel



virrad talán vagy 

még tart az éjjel

a volt és a lesz

ma összeérnek





DOBROSI ANDREA 






Világom 

/Illyés Gyulának/ 



"Dőlt vitorlád" a polcomon -

Hinnéd? Már ötvenhét éve, 

hogy a kezedben foghattad,

és az irodalom része. 



Akkortájt indigó volt divat,

nem pedig a bitek, bájtok,

meg is éltetek a versből,

hiszen vadásztak is rátok. 



Mikor köteted megjelent,

még nem volt enyém az élet,

tudod, eljöhetnél hozzám,

most adom ki az enyémet. 



De lehet, hogy rám sem néznél,

vagy tán azt mondanád: máskor,

ez a világ már idegen,

bekebelezte egy más kor.





ÉLES ANETT 






Csodák



Egy apró zörej jött az ablakon át,

talán az ólomszárnyú éj verdesett,

aludni nem látott a őszhajú Hold,

csak feküdtem, hallgattam, hogyan esett.



Odakint tündérek súgtak titkokat,

a fák alatt árnyék szellemek jártak,

lombokat gyűjtöttek a lenge szélben,

rezgő, ezüstös holdfény pizsamának.



Dallamok keltek, és mesék surrantak

be, táncolt a függöny az ablakokon,

üvegszemeit tágra kinyitotta

az álmos ház, csodálkozott a plafon.



A dalok pilláról pillára szálltak,

apró angyalszárnyakon jöttek-mentek,

egy nagy szusszanás volt az egész világ,

sóhajokból a csodák így születtek.





KAPOCSI ANNAMÁRIA 






Gyöngyvirágjelen 



Semmi vagyok, meztelen

Néma gyöngyvirágjelen

Selyemillat rezgő ága

Belesajdulok a mába.

 


Széthullok mint apró csendben

a halál,

Létezésén lépten-nyomon

vacillál:

"Hol is vagyok, mi is vagyok,

Hogy lehet,

Hogy vágyhatnak reám így

az emberek..."

 


Milyen békét hozok én azt

nem tudom,

Milyen csend az, amit kérnek,

gondolom

Én is félek, mit is hisznek,

bolondság,

Úgy hullanak mint a csillag

Kívánság

 


Látomások fészkén ül a

Gondolat,

Önmagán is minduntalan

Jót mulat

Pillérlélek száll a messze

jól jöhet,

Megvéd mindig aztán végül

Eltemet.





HORVÁTH-TÓTH ÉVA 






Csak egy dátum



Csak egy dátum

a halál,

egy nap, amikor

a szív megáll,

a lét fonala

elszakad

nincs kéz,

mely összekötné

a szálakat.



Csak egy dátum

a halál,

egy nap, amikor

a lélek a testből

kiszakad,

súlytalan

már nem fáj

semmi sem,

szárnyakat kap

és glóriát

a felhők felett.



Csak egy dátum

a halál, amíg

a test a föld alatt

porlik, emlékek

foszlanak

az itt maradtak

gyászruhái

alatt, és sajognak

a ki nem mondott

szavak, és lüktet

a hiány, akár kés

az eleven húsban.



A halál nem csak

egy dátum,

az az a nap,

amikor valaki

végleg odavan,

és megszületik

az itt maradtak

szívében

a nincs, a fáj,

s a múlhatatlan

örök gyász.





SZÉCSÉNYI CSILLA 






A szívmelengető



gondolataim határait

tavasz szikrája nyitogatja

reluxák közt átömlik a fény

a hideg zsúfoltsága múlté

lépcsőről lépcsőre ballagó

napjaim könnyűlnek -kék szatén



rám köszön az ébredés, ragyog

aranyhangú madárként trilláz

cseresznyefám ártatlan rügyén

régi-új tapasztalás-vágyban

rózsás szabadságra lobbantja

szívünket, örömből fon füzért





TOTH ENIKŐ 






Emberséges lenni



Születésemmel Isten 

rangot adott nekem,

a többi csak anyag, 

hímzett rongyselyem,

azt a rangot emelte 

bennem magasra a tan,

az életben mindig 

ahhoz tartom én magam.

Ezt a rangot, úgy 

belehímezte kis szívembe,

kitépni onnan ne tudja 

ármánykodás keze,

ne kopjon meg idővel, 

ne szakadjon széjjel,

díszes rangom hordom 

lényem jellemével. 

Nem kell díszes babér,

sem korona nekem,

mind, mind mulandó,

földi, s értéktelen,

csupán az emel fel, 

ha emberséges vagyok,

valamit lelkemből

a világnak adok!





MAGLAI BARNABÁS 






Nem hölgyem



Nem hölgyem...

Nem Ön van távol

Az idő játszik velem

A máért az örökkét elengedem



Persze csak

Holnapig érvényes ez

Mert éjjel felébreszt az álom

Furcsa élet lesz majd a halálom 





R. HORVÁTH SÁNDOR /SAPA BROWN/






-M é g i s-



Valami ma elmúlt,

van, ami ma mégse,

fénye sötétbe bújt,

keze meg zsebébe...



Félbetört az egész,

félbetört a fél is,

a semmi kék egén

delel a Nap mégis.



Semmi lett a minden, 

minden lett a semmi,

hinni, csak én hittem:

-vele jó itt lenni.



Csurran rám az élet -

mézízű szép bánat,

kitart még a készlet:

közöny és alázat.





GÁLL JÚLIA 






Világom 



Elindultam hosszú úton 

Nap ragyog rám hevesen

szél cirogat, hagyom fújjon

sapka van a fülemen.

A világom tarka világ 

telve hittel, reménnyel 

mezőket tarkító virág 

ont illatot bőséggel. 

Ami eddig nem volt fontos

előtérbe kerültek 

ettől megnőtt a világom, 

csak álltam ott félszegen.

Isten súgott, kézen fogott

gondolatát átvettem, 

sötét erdő befogadott

nem tiltakozott lelkem.

Tudom, oly sokat hibáztam 

úgy magamba zárkózva,

Úr szívében helyet kaptam

most már minden rendben van. 

Amit érzek, mit gondolok,

hitből fakadó virág 

ha át tudom adni boldog,

s talán szebb lesz a világ. 





KONDRA KATALIN 






Vigasztaló



Kicsi madár kérlek ne sírj

jön a tavasz hidd el s ne félj



a világban háború van

kicsi fészked is romokban



mit a vihar megtépázott

helyre hozza majd a párod



benne bízva várj nyugodtan

élet van a tojásokban



vigyázz rájuk melengessed

fiókáidat etessed



ne törődjél a világgal

te csak dalolj te csak szárnyalj!





NOVELLA - ELSŐ KÖZLÉS 




BRAUN KRISZTINA 






A fogorvos



- Kérem, kövessen! 

Szólított fel a középkorú asszisztensnő majd hátat fordított és riszálva elindult a neonvilágítású folyosón. A süppedő szőnyeg elnyomta lépéseink hangját, csak a ropogósra vasalt egyenruha egyenletes suhogása törte meg a csöndet. A nő nem épp a korának megfelelő méretű és hosszúságú köpenyt viselte, hiába a milliomosok pénztárcáihoz szabott környezet és fogorvosi árszabás,  épp oly közönségesnek hatott mint anno gyerekkoromban Icuka az SZTK fogorvosának asszisztense, csak ő a lúgtól csípős szagú, pepita kockás folyosón csattogott előttem az akkor oly divatos klumpájában.

A folyosó végére érve hirtelen megfordult, így majdnem összeütköztünk, mivel igyekeztem lépést tartani vele. Megütközve húzta hátra a fejét, mintha meglepődött volna, hogy követem.

- Itt várjon, kérem. A doktor úr - hangja ellágyult - nagyon elfoglalt és csak néhány percre tudja fogadni. 

Hüvösen végigmért, mit is akarok én a szent doktor úrtól aki élet és halál ura a fogorvosi szék fölött, a tömések mestere, a koronák koronázatlan királya. 

Bólintottam és az ajtóval szemben árválkodó formatervezett műanyag székre ültem. Igyekeztem kényelembe helyezni magam, de legalábbis természetesen viselkedni ám a szék tervezői nem ezt a sorsot szánták a rájuk telepedő, fogfájós várakozóknak. Mindenesetre elfeledtették néhány percre a kínokat. Kezembe hajtottam fejem, pedig nem a fájdalom hozott ide, de persze ezt nem mondhattam meg a rövidszoknyás asszisztensnek, mert kipenderített volna úgy ahogy vagyok, hogy rabolom a drága doktor úr még drágább idejét. De muszáj volt idejönnöm. Mikor néhány hete, anyám temetése után egy idegen nő lépett hozzám és a kezembe nyomta a valódi születési anyakönyvi kivonatom. Mennyit kérleltem, zsaroltam, dühöngve fenyegetőztem anyám míg élt, hogy jogom van tudni, meg kell tudnom. Állta a sarat, összeszorított szájjal rázta a fejét. Azt mondta, megígérte, hogy nem teszi. - És én nem számítok?! - kiáltottam. Nem kaptam választ. 

Az anyakönyvi kivonat alapján játszva eljutottam ide, a százhuszadik emeleti milliomosok fogorvosához. A vádirat melyeket évek óta fogalmaztam, hogy aztán egyszer a szemébe vágjam, felelősségre vonjam, már rég nem számított.  Csak látni akartam, csak a szemébe nézni, vajon ugyanolyan-e, mint az enyém.

Nem akartak fogadni, hosszú a várólista, hónapok is eltelhetnek amíg erre a kényelmetlen székre ülhetek. Annyit mondtam, kérem, csak a nevemet közölje a doktor úrral. És "Szezám tárulj" néhány napon belül bejutottam a rendelőbe. Az ajtó halkan nyílt. Felpattantam és visszatartottam a lélegzetem. Az apró, ősz hajú férfi nem hordott fehér köpenyt, még csak túlzottan elegáns sem volt. Nem illett ebbe a környezetbe. Levette szemüvegét, elmosolyodott és halkan így szólt. - Pontosan olyan vagy, mint amilyennek képzeltelek, Szonja.

Ugyanaz a meleg, barna szempár tekintett rám, amit a tükörben látok minden reggel.





TÓTH GABRIELLA /TOGA/






A kabát alatt


Egy fecskében jött elém. Hm!— gondoltam én. Micsoda test, apró pihék, ahol épp kell, nem olyan, mint vastag feketével borított ülés a Porschéban. No, ez igen— kattogtam, míg közeledett. Lába, szerencsére nem túl méretes, mellkasa izmos, szeme szúrós, de valahogy mégis, csontig hatolt bennem az érzés. Lelkembe lát és én beleveszek tekintetébe. Óvatosan érkezett, félve, talán maga sem ismerte be, de vonzotta a kezem. Nem a festett köröm, nem a ráncok, hanem valami más. Elképzeltem, ahogy tenyeremből eszik, miközben én simogatom a hátát, majd ő, szerető szemmel rám néz és körbeudvarol. Tudtam jól, virágot sohasem kapok, de mindig ott lesz mellettem, mert ő ilyen. Talán. Bár ezt sosem lehet tudni az első villanásból. Mint a villám. Először hallod, majd látod is, és megperzsel, ha bűvkörében állsz. És hiába jönnek sorban a hasonlatos arcok, hiába kopognak ugyanúgy a léptek, hiába mutatják széles vállukat, mégsem, mégsem kell más. Csak a megismert hang, a megismert érzés. És nyújthatsz neki bármit, csak magad légy. És vihetsz neki bármit, értékét nem nézi, csak a gesztust. Egyszerűen rád van gusztusa. Lesi az arcod, a szemed, a kezed. Ha kell, sőt, ha szeretnéd követ. És te is minden pillanatban rá gondolsz. Olyan apró, olyan kicsi lesz melletted, ahogy te is érzed magad, mert kölcsönössé válik minden. Te érte, ő érted. Mekkora kincs ez, sokan nem értik, csak dobbantanak egyet, és vesztik, nem is ügyelve rá, milyen bődületes hibát vétnek.
Szóval, csak jött. Semmi sallang. Azt adta, láttatta, ami. Egy törékeny lélek, ki erősnek látszana, de ha közeledbe ér, megérzed, hogy mire vágyik. Melegségre, kicsit elbújni egy kabát alatt, vagy tenyérrel, ujjbeggyel egy puha simításra az arcán.
Belenyúltam a táskámba és zörgős zacskóból elővettem egy zsemlét. Beleharaptam. Ő nézett, szinte könnybe lábadt szemmel szemlélte mozdulataim. Egy falatot még letuszkoltam torkomon, míg elmerengtem. Miért ő követ engem? Miért egy madár?





HAIKU - ELSŐ KÖZLÉS 




BODA-KALMÁR BRIGITTA 





Sétálni vittem

a múltat, velem jöttek

az emlékeim.


*


Van néhány dolog,

mit csak helyettesíthetsz,

de nem pótolhatsz.


*


A jellemünket

nem változtatja meg a

pénz, csak tükrözi.


*


A legerősebb

kötelék, nem kötélből,

szeretetből van.


*


Tekinteteddel

betöltötted, a szavak

közti csendeket.



JÉCKEL ILDIKÓ 





magnolia szirmát

fagyos szentek lehelték -

barnára haltak


*


eső áztatja

virágzó vidékeink -

tavaszi (nagy)mosás


*


könnyzápor mosta

arcomat napba tartom -

zuhog rá a fény


*


eget sepertek

jegenyefák ágai -

csillagok tiszták


*


álmosan mosdik

kis katicabogárka -

pettyeket sikál


TURÓCZI LEVENTE 





Ezer daru 158


küszöbre lépni

oda vagy vissza mindig

átalakulás


Ezer daru 157


választás nélkül

örök maradásra bír

elképzelt talán


Ezer daru 155


nyolc rés két szándék

taszít, elvesz, megtart, ölel

tíz kapaszkodó


Ezer daru 154


pitvarok között

hovatovább útírány

választóvonal


Ezer daru 153


csak egy mozdulat

napfény, árnyék, átmenet

lélek szőttese



VÁRHEGYI ISTVÁN 





fájó félelme

megnyugvásba menekült

rácsodálkozott 


*


nárcisz jajongva

szélszaggatva szenvedi

tavasz csókjait


*


szépségek sora

szegélyezi útunkat

észrevétlenül


*


hegekbe hajló

képtelen kétségektől

síró sebhelyek


*


bimbozó vágyak

nyíló nőiessége

tavaszébresztő



TORMA ÁGI 





apró ibolya 

madárdalért cserébe

illatát ontja


*


létezésünk mint 

pillangó szárnyán himpor 

oly sérülékeny


*


szabad lelkemet

nem kötheti gúzsba az

anyag, szárnyalok 


*


éjjel holdfénynél

álmom után eredek

Göncöl szekerén


*


Quasimodo

szerelmes szíve örök

harangszót keres



MIKÓ PÉTER 




 


lassuló léptek

gyorsan nyúló árnyéktól

hűs létalkonyat


*


egyszerű élet

egyszeri alkalma mind

– pillanat … varázs


*


éji égboltról

visszhangzó csend – szótalan

öröm … fájdalom


*


templomba ugró

imádkozó sáska egy

példát ciripel


*


mily messze még hogy

orgonát szakajthatnék

lilát csak neked



GEORGINA RIO





Felhők az égen,

holnap is lesznek, de már

nem ugyanazok.


*


Újra tavasz van, 

vidáman kelepel fenn

egy villanyoszlop.


*


fontos üzenet

összegyűrt papírlapon,

neked és nekem


*


merre szem ellát

tengernyi ringó fűszál,

végtelen élet


*


Bölcs az, ki még a 

foghíjas percekben is

szeretettel él.



BUDAY ANIKÓ 





Pókháló csillan

hajnali fényben bogár

mászik álmosan


*


Harangvirágnak

lágy szél ringatja álmát

csendes az alkony


*


Apró tanyaház

bennrekedt emlékekkel

örök csend lakja


*


Lágy gyertyafény egy  

lázas éjjelen lelkem

csak érted dalol


*


Fülledt lokálban

teste tangót járva ég

tánc az élete







APEVA - ELSŐ KÖZLÉS 








GYEBROVSZKI ILONA 






Ám

léted

adomány

sorsod könyvét,

mégis te írod.


*


Gond

sose

kínozzon!

Megmenthető,

lelked nyugalma.


*


Lelsz

végül

imára

s utad felvisz,

a csillagokig.


*


Rágd

meg jól

mit beszélsz!

Szólni szépet,

nem is oly nehéz.


*


Érc

hangon

nyelvednek

botlás nélkül,

kell szollania.



EGERSZEGI ÉVI 






Ne

üldözz.

Az idő

is monoton

sarkunk tapossa.


*


Ne

siess.

Az idő

még nem járt túl

az eszemen sem.


*


Ne

akarj.

Az idő

ugyanúgy jár

mindenki felett.


*


Ne

okolj.

Az idő

megkönnyíti

vezeklésedet.


*


Csak

szeress.

Az idő

sem kérdezi

hogy járjon neked.


KONRÁD VIKTÓRIA 






Nem

lehetsz

magányos, 

magadnak vagy

legjobb barátja! 


*


A

tavasz

képében

szeretet száll

a természetre. 


*


Higgy

saját

erődben, 

s új szirmot bont

majd minden álmod.


*


A

messze

közeli

lesz, csak tégy egy

lépést célodért! 


*


tükre

tündéri

tájat mutat,

tavaszt hirdetvén! 



SZAKÁLYNÉ NAGY IRÉN 






Fúj  

a szél

fütyül rám,

kibeszéli

gondalataim. 


*


Csepp

csüngő

cseppecskék,

cseverésznek  

csurgó ereszen.   


*


Úgy  

vágyom

csókodra,

mit szomjazó

rét a friss záport. 


*


Ha 

beszélsz

ismétled

önmagad, Én 

csendben tanulok.


*


Halk 

imát

negédes

tenyerembe 

sóhajt a kétség.





BÖRZSÖNYI ERIKA 






Már

nyílnak

a fű közt

százszorszépek

üde szirmai


*


Most

csend és

virradat,

emberi hang

sem hallik ma még


*


Szél

vihar

tombol, zúg,

félelmetes.

Nyugtalan szívem.


*


Az

Idő

úgy rohan

velünk tova,

észre sem vesszük


*


Hűs

szellő

szárnyán jön

az este, Hold

fénye vetül rám







(Szerk.: R. Horváth Sándor)



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések