MIR-TUS Irodalmi folyóirat 2023.július2.



MIR-TUS Irodalmi folyóirat 

2023. július 2.





VERS - ELSŐ KÖZLÉS 




ASBÓTH ANNA



 




A parton



Körülkerít a fény. Ciripelve száll,

csipogva lebben, döng a levél alatt.

Zenére lélegző a fűzfa.

Ága között susogása gyűlik



a szélnek. Élő oltalom odva búg.

A tó fejére enyhe korall-azúr

virágzik..., elvirít a vízben.

Cseppje a csend. Tenyerembe gyűjtöm.





PELSŐCI GABRIELLA 






Gyors döntés



Minden csendemben benne vagy,   

mint a fémkorlát, olyan ismerős-hidegen. 

Benyúlsz fölém magasan, 

rám öltöd magad, ördög-szép idegen.



Nem kérdezed hogy vagyok, 

libabőr-szövetem szorító mollban.

Maradsz rajtam kívül,

begyújtva zsigerem vibrálva lobban.



Nyikorgó parkettád összes lécét

ránk hangolnám ha világra szólna.

Óvatosságra intem magam, bár

ordíthatnék- tutta la forza.



Még akkor is, ha álmomból 

a reggel úgy rángat át túlra, 

kivár rám egész éjjel,

erőt vesz belőlem súlya. 



Érzésem oly kegyetlen, 

betöri az ablakod.

Szívdobbanásom rádiósugarát

elhangolni nem tudod. 



Nutella illata…rosé és cigaretta…

madár-kék dallammal,

perzsamacskám szőre a kávéban,

úszkál a tejhabbal.



Vajon téged is húz ilyen sűrű mélyre,

egy mondat véletlen éle,

gyors döntés falánk nyelve

véget ölt a kezdetére?



Ha befejezem, mit el sem kezdhettem 

benne maradok. 

Napszítta ponyva ráncaiba gyűrt homok, 

várva zuhanok.







SZILÁGYI FERENC HUBART 






Vészjósló idők



A stressz egy furcsa lelki bomba –

magára ejti azt az ember.

Ha félelem csap kis lakomba,

a száj, a néma szólni nem mer.



Világ urának érzi máris

magát a pénz, de sír a nóta,

hogy megbukott a jó morál is,

ám flottul él a maffióta.



Ha egyszerű a nagyszerűvel

ma összefogna, manna hullna

– a Fennvaló csodákat művel –,

s a rossz talán megboldogulna.





M. KARÁCSONYI BEA



 




Tündér-vihánc



Fülledt románc ez a nyár,

tüll-lebegő  fényjáték,

epres szájfény az égen,

felmelegszik és átég.



Nap öleli a fákat,

a lég lassú fátyoltánc,

mezők izzadásában,

gyomszagú tündér-vihánc.



Málnaillat fedi el

nagyvárosok piszkait,

fülledt románc ez a nyár,

ránk  simítja szirmait..





ÉLES ANETT 






Álmok



Bús hajnalon szomorú dér ül,

szürke felhők közt öreg hajó,

halk zene szól, vagy csak álmodik

meleg otthonról egy takaró;



utolsó lesz ma az alkonyat, 

vagy tán sosem lesz többé neki,

ami volt, az oly régen elszállt, 

gyilkos fogát a halál feni,



hol vérvörös pipacs virított,

most csak vérgőzös akna terem,

és nyúlnak a napok, nincs vége,

folyton éhes a gyilkos verem;



hol szögesdrót ujjú a hajnal,

húsba karmol a reggeli fény, 

a bordák közt napok zörögnek,

sír a méhekben nyíló remény, 



és megannyi halál és kínt közt

majd világra jön az új élet, 

és terem majd talán a holnap

egy másik világot, egy szépet.






H. GÁBOR ERZSÉBET 






Alkonyi csendben



Alkonyi csendben nézem a tájat,

vénül az este, bágyad a nap,

fénye a tó vizén álmosan játszik,

képzeletemnek szárnyakat ad.



Lebben a függöny, lágy zene hallik,

rajtam egy érzés átbizsereg;

nyárvégi esték, perzselő csókok,

emlékek árja visszapereg.



Vállamon könnyű sálam a stóla,

langyos a kő a talpam alatt,

álmatag ágakat dajkál a szellő,

s bennem egy emlék dalra fakad.



Rólunk regél, s a szép ifjúságot

fénylő ruhában hinti felém,

múltunk varázsa gyengéden átfon,

gyúlnak a fények az ég peremén.



Jó itt a balkon sarkában állva

bámulni fenn a csillagokat,

míg néked benn, a hűvös szobában,

angyal vigyázza álmaidat.





VASKÓ ÁGI 






Halálba hullva



Szédülve csurran

július vére,

aranyként olvad 

a mindenségre.



Tétován libben

két rózsa szirma,-

szomjazó pázsit

mindkettő sírja. 


2023.06.26.





ZAJÁCZ EDINA 






Úgy kéne



Tisztán kéne ragyogni ahogy a Nap,

amikor fasorok árnyán lángra kap,

és a felhők habjában úgy merül el,

miként Istent hisszük néma esküvel.



Úgy kéne szeretve egymásnak lenni,

hogy sose kérdezzük időnk még mennyi,

és a percet utolsónak hinni el,

amit nem cserélnénk már el senkivel.



Többet kéne osztani, mint a szárnyak,

mikor végtelent adnak a határnak,

sóvárogni még egy ölelés után,

s engedni, hogy levedd rólam a ruhám.



Ha lehetnék, mint a lélek, meztelen,

akkor sírnék, s te fénylenél könnyemen.





TÓTH ANDREA ~ REA






Mezsgye



Bennem kazalnyi polyvás nyár roszog,

bágyadt, kisikló sorokba vetnek az évek,

elámul rajtam szökésben a lomb,

kóválygó helyek mezsgyéjén éltem.



Pókhálós szemem, mint dérlepte kő,

semmibe vész,- a köd kijátssza,

hidegen sajtolt erek között,

pumpál a szív, rést önmagába.





BÖRZSÖNYI ERIKA 






Selyembársony



Több, mint húsz éve nem láttam, nem éreztem, 


mégis, ma hajnalban teljes bizonyossággal tudtam, 


megéreztem, hogy az álomban érintett test az ő bőre,


teste, aminek érintését úgy szerettem, magamban


úgy neveztem: selyembársony, és nem értettem,


hogyan lehet ilyen finom egy férfi testének érintése?


Tegnap épp, csak megemlítettük egy kedves régi


közös baráttal a nevét, és lám, a hajnali álom máris


megidézte őt. Úgy illant el az emlékezete, mint ő maga,


amikor az ébresztő hangja beleharsant a hajnali csendbe.


Eltűnt az álom és a hajdani test selyembársony érintésének


emléke. Csak a nappali gondok maradtak utána, bár kezem


alá simuló cicám selyembársony bundájának finom érintése


kárpótolt némiképp az elveszített, örökre elsüllyedt  álmokért.



2023 06 19





OBERST FANNI






Mérget ittam



Mérget ittam ajkadról,

Mely lassan megöl.

Mézédes mérget,

Azóta szüntelen bűvöl.



A szívembe csak egy kis

Nyugalmat akarok,

Mert mindennap felkelek,

Majd újra meghalok.



A sors mily borzalmas

Játékot űz velünk,

Hogy hiába nyújtózik,

Össze nem ér kezünk.



S mily bolond

Az én szerencsém,

Hogy ilyen rossz időben

Kerültél pont énelém.



Nyújtózz csak,

Nyújtózz még, hátha...

Hátha két kezed végre

Szerencsével járna.



Csókolj bután újra,

Mert mérgedet vágyom,

S legyen e pillanat

Az én gyönyörű halálom.





KOZÁK MARI 






Ma még…



zokog a falon a vaksi óra

tavasz kopog az ablakon

aprócska  lépés a múltba ballag…

kerítésen varjú hallgat



fonnyadt az arca a tegnapoknak

kötélen lóg a pillanat

az eresz földre böfögi a mát…

kerítésről varjú kiált



pőre fákon matat az elmúlás

avarban bűz és rothadás

amott rejti magát egy hóvirág…

kerítésen a varjú vár



öregasszonyokká lettek a fák

már útra keltek a bokrok

szél törte karját a csemetéknek…

kerítésen varjak félnek



nehéz eső veri a házfalát

tótágast áll ez a világ

ember embernek farkasa…

varjúbél lett az otthona.



… most még csendes a ma

a tegnap rossz volt – térdepel

a holnap csal – az emberrel felesel

és fulladozva ébred a reggel

pedig a bodzák elküldték illatuk

de nem volt senki aki rátakarja – a világra.





HORVÁTH-TÓTH ÉVA 






Naplemente



Lomhán lebben a lomb susog

árnyék ring ágain,

napfény ül színes szirmokon

szél súgja titkait,



pipacs lágy pendelyén a rőt

buján izzik-remeg,

bíbor színűre fest felhőt

az alkony nyílt sebe,



pókhálóba ragadt a csend

nem mozdul hajnalig,

ágak hegyéhez ér az est

a holdat érleli,



némán lobban a napkorong,

lehulló tűzmadár,

holnap szunnyad a vánkoson,

szívekre béke száll.





OROSZVÁRI KATALIN 






Sub rosa

(bizalmasan)



Főleg a rózsák

hiányoznak majd,

pedig a kertet

régen feladtam.



Már nem táplálom

a virágokat -

bennem és kívül 

is hervadoznak.



De az a bordó,

sötét, illatos,

nyílik akkor is,

ha a kedv fagyos.



Bársonyos szirma

kérlelhetetlen

utat mutat, ha

éppen feledem,



mi az, ami kell

neki és nekem,

hogy barnára ne

fakuljon lelkem.



Régen a sárga

volt a kedvencem.

Fogva tartott az

elérhetetlen,



pedig én voltam

ki bent ragadtam

egy pocsolyába

fúlt pillanatban.



Vak mutáció,

véletlen csupán,

hogy megmaradtam

a lét pórusán.



Talajom köves,

szikes, megfáradt.

S bár nem maradt már

mit megbocsássak,



gyökerem mélyen

földbe rejtezett -

megtalálja azt

amit még merhet:



víz az élethez

és tápanyagok.

Érzem vagy csak épp

szeretném nagyon,



hogy nyomot hagyjak

mint mindenki más,

s ellenállásom

ne legyen vitás -



lehessek rózsa,

ki tövis nélkül,

tüskével őrzi

színét, míg szépül.





MOLNÁR GÁL IRÉN 






Könnycsepp



titkos éjjeken,

lelked falára,

hodsugár-ecset

krisztusi arcot

modelez...



mint az éjszaka,

energiád ha fogy,

menti a lélek

égi mezőkre

kincseit..



gyökeret,mi köt,

föld ha elszakít,

fénybordák szövik

szárnyakká kötik

szálait...



mérleged ha inog,

kiegyenlíteni;

kegyelem-harmat

Krisztus szeméből

egy könnycsepp.





DOBROSI ANDREA 






Fecskék ha szállnak



Mit mondjak neked,

ki hazát vinni készül,

kinek az otthon ott-hon?



Magam ezt az országot magamra húzom,

de nem várom el ugyanezt tőled,

még annyi minden válhat belőled!



Én már belaktam szobám sarkait,

visszatértem fészkembe,

mint a fecskék,

ám vannak,

kiknek szűkös e tér -

azok keressék!



Lehet kitágul,

ahogy az univerzum is,

lehet,

szúrni fog,

mint egy tövis.



Én se bántam,

te se bándd,

vidd el fecskék víg nyarát,

s bármerre szálljon,

ne feledd:



ha elmész is,

én itt vagyok neked!





KAPOCSI ANNAMÁRIA 






Feladat-ok

 


Neki az ingét,

Néki ruháját,

Kéri a lepkét,

Keresi tollát,

 


Ő meg a sapkát,

Táskáját, erszényt,

Hol van a, merre a,

Oldjam és most még,

 


Fogjam és tegyem,

Hordjam a... máris,

Majd igen mindjárt,

Viszi is, hárít,

 


Holnap utánra

Feledett dolga,

Vigyem mert ő már,

Pihen, én tudjam,

 


Ó, éhes,

hogy-hogy,

Nincs még meg,

nem megy,

 


Messze a bolt ma,

Nem az ő dolga,

"Mért én" ha van más,

Mindegy mi, Miért ez?

 


Futok és lassú,

Minden kiélez,

"Hol van az olló?"

Hol van az álom?

 


Ki vágja arcon,

Tegnapi állon.

Mára már keljen,

Kell legyen énje,

 


Hagy üljön csendbe,

Holnapok vére.

Hagyj, nincsen semmim,

Engedj a Holdra.

 


Egyedül fekszem,

portakaróba. 





SZÉCSÉNYI CSILLA 






Hajnalban



Hold köténye alá bújtak a csillagok,

a Nap sugara óriásként egyet-egyet lép,

ereje drámai valóságként feszül, s villanyoz,

a szemnek alig láthatót deríti épp.



Az imádságos árnyakra fény-permetet fröcsköl,

élesedjenek a képek, határtalan legyen a tér,

a csendszoba ajtaján szikrázva vág gömböt,

hogy táncteremmé táguljon észak és dél.





GÁLL JÚLIA 






Nyári tűnődések 



Szobámba bújva izzadok csendben

ontja melegét az áldott Nap

klímát nem kapcsolok 

drága az áram 

spórolni kell, a költség nagy.

Elfoszlott álmok szakadt rongyok

körbeveszik megfáradt életünk,

emlékeink életre kelnek

előhozzák gyermeki éveink. 

Hirtelen körülvesz egy lámpa fénye,

a petróleum lámpa illata

felsejlik benne egy kicsi lányka 

gyufával a kanócot ahogy gyújtja.

Olvasni szeretne a gyenge fényben 

a hold fénye is erősebb, 

de hunyorogva merül el

a szép regény rejtelmeiben.

Nyugodt, boldog 

gyermekkori emlékek, 

nem voltunk elkényeztetve

hálát adva köszöntük,

tiszteltük szüleink érte.

Becsüld amid van, szeresd akit kell

nem számít ha téged nem szeretnek, 

tollamból fogy a tinta, 

én is elfogyok

majd eltöröl egy mozdulat.





VITOS IRÉN 






Újraindult várakozás



tested hiányán

anyagtalan párolgás 



üres kontúr



összedobbanásokból

visszamaradt

néma interferenciák 



még érzem

bőröd súrlódását



ez is elmúlt



reggelre kihűl az ágy

velem didereg 

az újraindult várakozás



dobbanásokban

a számláló





TAMÁS ANDREA



 




Szabadon



Én nem tudom...

hogy jutok kettőre,

bodzát gyűjtök

egy régi kendőbe,

vadsóskát szedek,

bogarakat nézek,

olykor megpihenek

egy öreg fa tövében.



Én nem tudom...

melyik út merre visz,

s melyiken indul el

aki egy célban hisz,

inkább maradok,

önmagam vagyok,

s hagyom repülni

a tarka pillangót.





MAGLAI BARNABÁS 







Hová hullnak



Hová hullnak le a meghalt varjak

Micsoda csontbőség kullog velünk

Imádkozom az ízét a zivatarnak

Bolond szemünk…nem figyelünk



Halkbizonyt…csodát remélve

Köszönök minden álomajaknak

Csendesül olyannyi bánat

Hová hullnak le a meghalt varjak 





NOVELLA - ELSŐ KÖZLÉS 





BRAUN KRISZTINA 






Átmenet



- Anya nyisd ki az ajtót! Tudom, hogy bent vagy, kérlek nyisd ki! Muszáj beszélnünk! Tominak is telefonáltam, de még nem vette fel, de ha felveszi biztosan ő is idejön és akkor együtt leszünk !

Angéla rázza a kilincset, az ajtó üvegén keresztül látom a sziluettjét. Kint már alkonyodik, mindjárt felkapcsolódnak az utcai lámpák és a körfolyosó világítása is felkapcsolódik. Nem kell már hozzá házmester. Napelemes, és érzékelők vannak rajta, így szürkületkor magától felkapcsolódik. Emlékszem húsz éve még a Terike kapcsolta fel este, végigtrappolva az emeleteken, egyenként csapta fel a villanykapcsolókat, közben hangosan káromkodott. Az urát szidta, akinek a dolga lett volna, de akkor soha nem volt otthon amikor kellett. Terike két éve meghalt, nincs szükség házmesterre. Van valami házkezelő cég aki csütörtököntént kirakja a kukákat és idejön egy takarító csapat minden hétfőn és rendet rak a folyosókon. Minden megváltozott, mindenki elment, elköltözött vagy meghalt. Nincs már olyan élet a házban mint ötven évvel ezelőtt. 

- Anya! Ha nem nyitod ki, hívom a tűzoltókat, majd azok betörik az ajtót! Hallod?!

Fenyegetőzik. Úgysem törné be az ajtót, mert túl drága lenne megcsináltatni. Mikor is volt itt legutoljára Tomi? Talán öt éve is van annak. Akkor is csak azért jöttek, mert valami aláírás kellett, hogy a zsámbéki telket el tudják adni, mert még az is az én nevemen volt. Akkor szétnéztek a lakásban, megjegyezték, hogy majd nem ártana egy felújítás, de ráér, majd később. Tudom én mikor, majd ha meghalok.

- Anyu! Kérlek engedj be, már minden szomszéd engem bámul! - Angéla suttogva üvölt az ajtó mögött.

Szegény Angéla! Ő az egyetlen aki törődik velem, pedig nem is a gyerekem. A szomszéd Friciék lánya, de egész gyerekkorát a konyhámban töltötte, mert az részeges szülei elhanyagolták. Aztán amikor el akarták venni tőlük a gyereket, akkor beadtam a gyámügyre a kérvényt, hogy majd én nevelem. Anyának hív. A vérszerinti anyja temetésére el sem ment. Aztán jól kifogta ő is. A férje egy balesetben mozgáskorlátozott lett, lebénult deréktól lefelé. Ő viszi, hozza, ápolja lassan tíz éve. Gyerekük persze nem született, hogy is születhetett volna. Pedig ha neki lenne gyereke, az lenne az én igazi unokám, hiába nem a vérszerinti. Tominak két fia van. Már mindkettő középiskolába jár. Nem is láttam őket felnőni. Néha idejöttek, kényszerűen, szép ruhában, jó gyerekként kellett viselkedniük. De soha nem mondták, hogy nagymama. Szerintem azt sem tudják, hogy én vagyok a nagymamájuk.

- Anyu....- Angéla sírva könyörög. Lecsúszik az ajtó mellé a földre. Szegénykém, meg nem fázzon. Akkor majd ki fogja őt ápolni? Mindig problémája volt a veséjével, az a folyosó meg olyan hideg.

- Csak most az egyszer, kérlek nyiss ajtót! 

Hátrálok, szinte eggyé válok a fehérre meszelt fallal. Szemben a régi falikútból lassan csepeg a víz. A folyosón felkapcsolódik a világítás, beszűrődik a konyhába is. Én nem gyújtok villanyt. Angéla csöndesen sírdogál a küszöbön, aztán meghallom Tomi  hangját. Az ideges, feszült suttogást nem értem, de a fiamnak van kulcsa. A zárral matat, majd végre kinyílik az ajtó, de nem tudnak bejönni. Valami akadályozza az útjukat. Tomi fél kézzel tapogat majd megtalálja a villanykapcsolót. 

Most látom csak, hogy valaki fekszik a konyhakövön az gátolja a bejutást. Benéz a fiam majd visszahúzódik, aztán lassan betolja mégis az ajtót. Megcsap a hideg levegő, teljesen a falhoz tapadok, akkor talán nem vesznek észre. Angéla sír, Tomi megfogja a földön fekvő asszony csuklóját, a mellkasára teszi a fejét, fülel. Viccesen néz ki, olyan rémültek a szemei ahogy felkapja a fejét. Angéla ráborul, az asszony kötényét teljesen eláztatja a könnyeivel. Jó lenne lehajolni és megsimogatni a fejét. Próbálok közelebb menni hozzá, de úgy érzem,mintha a falhoz láncoltak volna. Tomi telefonál, idegesen borzolja a haját.  Az ő szemeiben is könnyeket látok, vagy csak a villanyfényben tűnik úgy? Idegesen hadar valamit, kétszer is el kell ismételnie a címet. Pedig milyen sokáig járattam logopédushoz, de ha ideges mindig hadarni kezd. A hangját egyre távolibbnak hallom, Angéla sírása is úgy hat mintha valahonnan a víz alól jönne. Csönd vesz körül, távolról Terikét hallom ahogy káromkodva csapja le a folyosón a villanykapcsolót.







TÓTH GABRIELLA (Toga) 





Sára remeg



Sára remeg. Hülye kocsonya.

Egyszer ezért, egyszer azért, de remeg. Leeshetett a cukra? Lehet. Többször volt már így. Akkor szőlőcukor, vagy egy rágó segített. De sokszor benne maradt a gyomrában, karjában, lelkében ez az érzés. Egy pillanat csupán, és a megfáradt, magányba bújt testből hullnak a cseppek, vagy egy pillanat csupán és feltartóztathatatlanul sodródik benne az érintésnyi vágy, hogy arcát, mintha nem lenne holnap, úgy simítsák, rejtsék két tenyér közé, és hogy lássák, valóban lássák, és a meddő csendben is értsék, mi hajtja, mi az a belső feszültség, mely nyugtató karokra vár, és mekkora a hőség, melyet magában rejt.


Sára remeg.


Úgy elengedné a közösségi tükörből visszaköszönő merevségét, a magába forduló hangokat, a bűntelenség feleslegességét, a jóságába vetett hitét, hogy a várt, érdemes élet elmaradásának nyugodt, megmagyarázható okát találja benne. Nem lehet, hogy egyetlen csalánként csípjen a réten, vagy a virágzó facélia-tábla mentén egyetlenként riasszon. Nem lehet, hogy kinyújtott leveleiből csak a kóbor disznóknak jusson, akik nem látnak át a csalánszőrökön.


Sára remeg.


A hidegnek, a gondolat szabadságát és a szeretet erejét hirdetőknek, de a szavakra béklyót kötőknek, az őszinteség mellett kiállóknak, de akik mégis menekülnek előle, és azoknak, akik nem tudják, hogy minden elvesztett fénylő medál a mellkason fáj, azoknak, igen azoknak tartaná arcát, tükrében fürdetné, hogy végre, lehullva álarcaik, jól lássák önmaguk.


Sára remeg.

Szemedben tükröt keres.   





KONDRA KATALIN 





A vörös hajú lány


Az interneten böngészve láttam meg a fotót. Egy neves magazin címlapjáról mosolygott rám,  elképesztően hasonlított arra a lányra...  

Gyorsan rákerestem a neten, kétségtelen, ő az. A vörös hajú lány az osztályból, aki sohasem mosolygott. Meglepett, hogy  befutott fotómodell lett. Hogy vett ekkora fordulatot az élete? Mindent el tudtam volna róla képzelni, ezt nem.  

Zoénak hívták, kábé három hónapja jött az osztályba. Azért csak kábé, mert ebből a  három hónapból összesen három hetet hiányzott, állítólag beteg volt.  

Lángvörös haja miatt ő volt a vörös hajú lány, az osztályban mindenki csak így szólította. A szeme színét nem tudtam, mindig lesütötte, amúgy nem csoda, hisz mindenki csúfolta a haja miatt, ő pedig soha nem állt ki magáért, egykedvűen ült a leghátsó padban, mintha nem zavarná ami körülötte történik.  

Többször láttam, hogy kihúzott a padból egy füzetet és valamit írt, de biztosan nem a leckét, mert olyankor csinálta, amikor a tanár épp magyarázott. Egyáltalán nem figyelt oda, mégis mindenből jó jegyet kapott.

Egyszer megpróbáltam a közelébe férkőzni, de nem vett rólam tudomást, onnantól hagytam legyen csak egyedül.

Egy nap azonban feltűnt, hogy más mint lenni szokott. A máskor kifejezéstelen arcon mély szomorúság ült, megsajnáltam, főleg azért mert a többiek épp gúnyolódtak rajta.  

Odamentem hozzá, nem törődve a lehetséges negatív reakciójával, a fülébe súgtam, hogy barátként jöttem.

Meglepett, hogy nem utasított el.

- Mi a baj? - kérdeztem. Mért vagy szomorú?

Bizalmatlanul nézett rám, mintha nem hinné, hogy tényleg érdekel.  

Fogtam a csokimat és ketté törtem, a felét oda nyújtottam, elfogadta. Azalatt míg evett, bizonyára felmérte a helyzetet és eldöntötte, nem jelentek rá veszélyt, mert miután lenyelte az utolsó falatot, megszólalt.

- Anya be akarja festeni a hajamat barnára.

- De miért? - lepődtem meg.  

- Azért, hogy ne csúfoljanak.

- De miért? - kérdeztem újra, mert jobb nem jutott eszembe.

- Anya szerint az a jó, ha olyan leszek mint akárki. Érted ugye? Mindig azt hajtogatja, hogy ebben a világban muszáj egyformának lenni.

- Te mit gondolsz erről?  

- Biztos igaza van - sóhajtott.

2 / 3

- Ez nem volt valami meggyőző.

- Szeretem a vörös hajamat, szeretem, hogy nem vagyok olyan, mint te és a többiek – fakadt ki.

-  Egy kicsit sem bánt, hogy a hajszíned miatt csúfolnak?

- Megszoktam. Mindig ez van, hiába költözünk egyik helyről a másikra. Azt sem bánom, hogy nincsenek barátaim, legalább nem kell úgy tennem, mintha érdekelne kinek mi a kedvenc zenéje, ki - kibe szerelmes. Így van időm arra, ami igazán érdekel.  

Ebben a pillanatban úgy láttam, nem is olyan elveszett ez a vörös hajú lány. Nagyon is öntudatos, majdhogynem nagyképű. Gondoltam kicsit megrendítem ezt a magabiztosságot, ezért megmondtam neki, ami tulajdonképpen az elejétől kezdve zavart benne.  

- Láttam, hogy az órákon mindig valamit írogatsz ahelyett, hogy odafigyelnél mit magyaráz a tanár.

- Miért figyeljek arra, ami nem érdekel?  

- Egyáltalán mi érdekel téged? - kérdeztem dühösen, mert idegesített, hogy ennyire megingathatatlan.

- Jól van, megmondom, de eskü, nem mondod el a többieknek.  

- Eskü!

- Verseket írok.

- Mi? Ne már! A versek unalmasak.

- Látod, ezért jó nekem, ahogy van. Remélem megérted.  

Megértettem.  

Szerettem volna megmondani neki, hogy szerintem nem a vörös haja, hanem az egyénisége miatt különleges, de másnap nem jött iskolába. Elköltöztek.

Próbáltam megtalálni, de nem akadtam a nyomára mostanáig.  

A Google segítségével kiderítettem hol dolgozik, az ügynökségtől megszereztem a telefonszámát és felhívtam.  

Emlékezett rám, sokáig beszélgettünk és megtudtam, hogy kemény munka árán sikerült kitörölnie a múltban keletkezett sérelmeket, csak a jó dolgokra emlékszik.  Amikor később találkoztunk meglepett, hogy bár külsőre még mindig ugyanaz a vörös hajú lány, a tekintetében amit többé már nem sütött le, megláttam a belső változást, az önmagáért vívott harcokat és győzelmeket.  

-Mi történt veled, mesélj – biztattam, miután váltottunk néhány közhelyes mondatot.

-Minden egy fotóval kezdődött. Az önéletrajzomhoz kellett, az interneten találtam rá a fotósra aztán elmentem hozzá, beszélgettünk, közben csinált rólam néhány fotót, de azokon nem azt láttam amit szerettem volna. Arra gondoltam ez vagyok én, nincs bennem semmi látnivaló, erre ő hirtelen azt mondta, öleljük meg egymást. Nem értettem mire jó ez, de hagytam magam megölelni és akkor valami furcsa dolog történt. Én nem vagyok az az ölelgető típus, általában kerülöm az embereket, nem is tudtam milyen egy jó ölelés.  

- Milyen? -szóltam közbe ösztönösen, mert láttam rajta, hogy megváltozik az arca, ha erre gondol.

3 / 3

- Azt éreztem, kezdek feloldódni az ölelésben, már nem vagyok feszült. A jó ölelés azt üzeni jó vagy, szerethető. Megértettem milyen fontos ez a tapasztalat, az ezután készült fotó lett életem fotója, mert azt mutatja amit én soha nem láttam magamban, pedig ott volt. Minden érzésem ami be volt zárva kiszabadult és magasba emelt.  

Ragyogott az arca ahogy beszélt, arra gondoltam, milyen szerencsés, meg is mondtam neki, ekkor hirtelen megváltozott az arca, szomorú lett, olyan mint akkor amikor elmondta, hogy az anyja be akarja festeni a haját.  

-Nem valódi – suttogta.  

- Mi? -kérdeztem értetlenkedve.  

- A hajam, csak paróka.  

- De pont úgy néz ki...

- Mert a saját hajamból van. Levágattam, amikor megtudtam beteg vagyok, meg akartam menteni, tudod a kemotól úgyis kihullt volna.

Ezek után alig tudtam megszólalni.  

-Okos ötlet – motyogtam félszeg mosollyal az arcomon.  

Még te panaszkodsz, hogy szar az élet! – korholtam magam hazafelé.  

Ma is tanultál valamit öreglány! – vizsgáltam este a tükörben az arcomat, hátha bennem is ott bujkál valahol az a valaki, akit látni szeretnék.






HAIKU - ELSŐ KÖZLÉS 






VÁRHEGYI ISTVÁN



 



cserfes csacsogás

szószátyár színes szavak

túlcsordult titkok


*


pillanatvarázs

észrevétlen élménye

elszalasztható


*


szerepeiben

szilárduló szépsége

szélfútta szózat


*


virágnyelven szólt

csupa zöldséget beszélt

olykor cifrázta


*


kötödései

gúzsba tekerték testét

gubancos csomók




MÁRKUS LÁSZLÓ






Sóhajok


- öt haiku -



jókora szélben

léckerítés muzsikál

haragos a nyár


*


te duhaj tücsök

ne zavard álmom anyám

épp kalácsot ád


*


fakó falóként

nehéz a lét e földön

szivárvány csábít


*


egy falatka csönd

kortynyi napfény számomra

mennyei manna


*


úgy tágul a tér 

kisboltunk minden évvel 

messzebbre kerül




R. HORVÁTH SÁNDOR /SAPA BROWN/






Pillanatnyi tényállás


hogy kint esik-e 

tényleg nem érdekel csak

az hogy eláztam


*


kiábrándultam -

szemem sarkában nyüzsgő 

hajnali álom


*


haikut írna

közben sárkányt hajtogat -

verse elrepül


*


fürkésző szempár -

régmúlt ízek a szájban

-nosztalgikus nap


*


minden voltam már -

kezdet és régmúlt is, csak

köztes idő nem.




JÉCKEL ILDIKÓ 





csendes hajnalok

néma egyedülléttel -

bölcs tanítóink


*


álmatlanságom

álmodozásra késztet -

kósza gondolat


*


emészthetetlen

múlton rágódni mindig -

jelent mérgező


*


minden mosolygás

egy arctalan világban -

ajándékká lesz


*


visszavárLAK nyit

kiröppent fiókának -

meleg ölelés




SZAKÁLYNÉ NAGY IRÉN 





Mennyi szép virág 

színes szirmokkal festett -

kertkatalógus 


*


Rózsa illata 

átjárja szívem, lelkem –

szerelemittas 


*


Pálmaliliom 

egy napja kinyílt szirmát

a szél tépdesi 


*


Indigókék éj

ihletet adó csendje –

tinta illatos


*


Akác a testem - 

ma zsenge levelek közt:

virágzó percek


TUBOLY ERZSÉBET



 



hűvös éjszaka

harmatgyöngyöt csepegtet

szomjas virágra


*


hullámzó tenger

parti nedves homokban

tűnő lábnyomok


*


öreg ház falán

egy pillanatra szétnéz

megáll az idő


*


íme én porszem

a mindenségben és a

 mindenség bennem


*


tengerbe lépett

vad hullámok taraján

összetört a hold


FITORI MELINDA 





a bánat kintről

kopogtat az öröm a

bensődben lakik


*


sértett méltóság

fosztott jóg betegség nagy

tanítómester


*


életre keltünk

reményünk gyöngyvirágcsók

csipkerózsikás


*


reggel az utcán

rikkants híreket s

én újságot veszek


*


ha nem rakják is

ég a szeretettűz az

örökmécsesben


MIKÓ PÉTER 





butaság helyett

ki csendben maradt az már

buddhaságot szólt


*


az igazság az

hogy nincs igazság – mégis

mindenkinek van


*


hiányzó láncszem –

meg lesz az csak a karma

még kovácsolja


*


fuvallat érint –

nekem jó s remélem

hogy az neki is


*


nyári hajnalon

összhangzattanból jeles

édes madárdal



TURÓCZI LEVENTE



 



Sírfeliratok


magánnyal őrzött

át nem adott ajándék

dobozolt Önök


*


termőtest táplál

örök mozdulatlanul

életkereket


*


mozdulatlanság

tehetetlenül örök 

jelenidőben


*


világszemlélet

kulcstalan fedél mögött

osztatlan marad


*


retúrjegy nélkül

hamuba sült pogácsa

röghözkötöttség



BUDAY ANIKÓ 






Szuszog a nyár most 

nap izzasztja delét

kutya árnyékban


*


Búzamező ha

életet nevel gazdag

lesz a hideg tél


*


Pipacs bársonyát

öltötte fel a mező

pillangó repked


*


Csillogó tóban

vadgerle csodálja a

hűséges párját


*


Nyári záporban

mezítláb sétálgatva

egy régmúlt emlék



JURISIN  SZŐKE MARGIT 




 

tudod-e mi a

boldogság - szeretni és

szeretve lenni


*


akiknek lelke

az örömtől örvendez

őket szeretem


*


két párna között

visszhangzik a néma csend

távolság - rémiszt


*


a megbocsátás

nem változtat a múlton

jövőt építhet


*


mulandó minden

mit kézben viszünk - örök

amit szívünkben









APEVA - ELSŐ KÖZLÉS 






KONRÁD VIKTÓRIA



 



Az

Erő

Szeretet,

Megalkuvás

Pedig gyengeség.


*


Légy

Erős,

Sors szárnya

Féltőn óvja

Az álmaidat! 


*


Adj

Hitet, 

Hogy erőm

Nem fogyhat el,

Míg szívem dobban!


*


A

Hitem

Erősen 

Áll, mint várban

Hűséges őrszem.


*


Ó,

Ne hidd,

Hogy könnyen

Sikerülhet

Célod. Küzdj érte!



EGERSZEGI ÉVI 






Az

űrben

hiányod

egy biztos pont.

Szívem közepe.


*


A

térben

meghajlott

a horizont.

Ölyvek csaptak le.


*


Még

néma

bezárult

makacs énem.

Anyám szemében.


*


Halk

léptek

fejemben.

Zár csikordul.

Megáll az eszem.


*


Ki

tűri

a zsarnok

uralmát, tán

maga zsarnoka.


GYEBROVSZKI ILONA



 



Mint

égő

tűzrakás

oly merészen,

lobogok érted.


*


Most

szeress!

Ölelj át!

Mert én vagyok,

a jövendő is.


*


Kezd

újra

mesével!

Harmat lágyan,

ringass el kérlek!


*


Még

várok 

nesztelen.

Majd ha nézel,

feléd hajolok.


*


Már

minden

bennem él.

A világom,

átrendeződött.





Szerk.: R. Horváth Sándor /Sapa Brown/

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések